A kísérleti betegképviselő napi gondjai
(Reflexiók Gyukits György tanulmányra)
(Dr. Jakab Tibor)
A tanulmánykötet szerkesztőjétől azt a megbízást kaptam, hogy
beteg(jogi) képviselői tapasztalataim alapján írjak a “kísérleti ombudsman napi
gondjairól”. E tanulmány írásának megkezdése előtt abban a szerencsés helyzetben
voltam, hogy Gyukits György tanulmányát már ismerhettem. Gyukits írásában a
betegképviselők feljegyzéseiből vett idézetek jelentős része tőlem származik,
ezért – a szerkesztői instrukcióktól némileg eltérve – azt a módszert
választottam, hogy követem gondolatmenetét, és reflektálok néhány
megállapítására. Észrevételeim részben polemizálnak, részben kiegészítik és
néhány alkalommal megerősítik a szociológus szerző következtetéseit.
Az, hogy az egyes esetek megítélésében, illetve az ezekből
levonható következtetésekben több helyen eltér a véleményünk, semmiképpen sem a
szociológus hibája. A betegképviselő megéli és érzelmileg átéli az
“eseteket”, és nehezen tud – vagy nem is akar - elszakadni a szubjektív
élményeitől. A szociológusnak viszont más, távolságtartó nézőpontból kell
vizsgálódnia. Neki az a dolga, hogy a szakmája által megkövetelt rideg módszertani
logikával az egyes “ügyekből” kihámozza a lényegi, általánosítható
mozzanatokat.
A véleménykülönbségnek azonban lehet prózaibb oka is: a
feljegyzéseket készítő betegképviselő lustasága. Én a kísérleti munkában
legkevésbé a jegyzőkönyvek vezetését szerettem. Jórészt tudatosan, de bizonyára
nem ritkán akaratlanul is, a történések lejegyzésekor tömörítettem, és ez
információvesztést eredményezett. Természetesen már akkor is tisztában voltam vele,
hogy a tudományos feldolgozás szempontjából a jegyzőkönyvbe leírtak meghatározó
fontosságúak, ezért arra törekedtem, hogy a lényegi, jellemző vagy éppen különös
mozzanatok ne vesszenek el, sőt megpróbáltam – a tartalomelemzés szempontjából
nagyon fontos – szubjektív élményeimet is rögzíteni, de Gyukits tanulmányát
olvasva, be kell látnom, nem mindig sikerrel.
Az alábbi írás egy betegképviselő szubjektív reflexiója a
kísérlet szociológiai elemzésére.
Szükség
van-e betegjogi képviseletre? – kérdezi Gyukits György, és a válasza az,
hogy igen. Egyetértek, a többi kísérleti betegképviselő társamhoz hasonlóan én is
így tapasztaltam. Úgy tűnik, a betegek szempontjából, az ő érdekeik tekintetében
ez magától értetődő, evidencia.
De vajon hogyan viszonyul az intézményhez az orvostársadalom? A
szociológus szerint: “A betegjogi képviselet azonban az orvos szintjén is egy
újabb külső kontrolláló tényezőt jelent, amely csökkentheti az orvos befolyását,
hatalmát és sértheti érdekeit, ebbe beleértve az anyagiakat is. Ennek következtében
a betegjogi képviselet létrehozásának kísérlete nemcsak a kamara, mint a professzió
intézményrendszere, hanem az egyes orvosok részéről is ellenállásba kell, hogy
ütközzék.” Megítélésem szerint a válasz ennél jóval összetettebb. Hacsak
az egészségügyi törvényben szereplő betegképviselői feladatokat és
jogosítványokat nézzük, akkor sem egyértelmű, hogy ez az “orvosok részéről
is ellenállásba kell, hogy ütközzék”. Tapasztalataim szerint meghatározóan a
helyzet és, bizony, az én közelítési módom döntötte el, hogy az orvos
(szakdolgozó) ellenáll, elfogadja vagy éppen örül a közreműködésemnek. (A
betegképviselői tevékenységem során mindössze egy orvossal találkoztam, akivel nem
tudtam mit kezdeni - “nehéz ember” több is akadt -, de esetében sem az oldhatatlan
ellenállása miatt, hanem azért, mert egyszerűen tökéletesnek tartotta magát. Ő sem
sértődött meg, ha egy-egy problémát a színe elé vittem, csak éppen semmi értelme
sem volt.)
Nézzük sorjában. Az Egészségügyi törvény 30. §-a az alábbi
fontosabb feladatokat írja elő a betegjogi képviselőnek:
“(2) A betegjogi képviselő tevékenysége különösen az
alábbiakat foglalja magában:
a) segíti a beteget az egészségügyi dokumentációhoz való
hozzájutásban, azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében,” Az én
“praxisomban” mindössze egyszer fordult elő, hogy az orvos vonakodott a kért
dokumentációt kiadni, de ennél az esetnél az orvos már sejtette, hogy a beteg
(hozzátartozója) kártérítési pert fontolgat. A probléma viszonylag könnyen
megoldódott, amikor elmagyaráztam, sokkal nagyobb gondjai lehetnek abból, ha a
dokumentum elvesztett, mintha megmutatják azt egy másik szakorvosnak. A többi esetben
minden gond nélkül hozzájutottunk a dokumentációhoz, mert az érintettek tudták,
nem kártérítési pert akarok generálni, hanem az esetleges félreértéseket
tisztázni, illetve ha elkövettek valami hibát, akkor azt segítek kijavítani.
“b) segít a betegnek panasza megfogalmazásában,
kezdeményezheti annak kivizsgálását,” Minden egyedi betegpanasz esetében
ezt tettem. Az, akit bepanaszoltak vagy az, aki felelős volt a panasz okáért, nem
örült nekem, de viszonylag rövid időn belül megértettem vele, hogy nem lejáratni
akarom az osztályát, az érintett személyt, hanem a beteg és az őt ellátó közötti
kommunikációt akarom elősegíteni. Nem túlzok, amikor azt állítom, hogy a panaszok
többségének oka a kommunikációs zavar, amit, ha sikerül a betegképviselőnek
áthidalnia, akkor a konfliktus a keletkezésének szintjén oldódik meg – minden
érintett megelégedésére.
“c) a beteg írásbeli meghatalmazása alapján panaszt tehet az
egészségügyi intézmény vezetőjénél, fenntartójánál, illetve - a beteg
gyógykezelésével összefüggő ügyekben - eljár az arra illetékes hatóságnál, és
ennek során képviseli a beteget” Nem sok ilyen esetem volt. Egy alkalommal
segítettem kártérítési igény bejelentésének megfogalmazásában, több esetben
jeleztem az ellátás dologi hiányosságait az intézmény vezetésének. (Az anyagi
természetű gondok megoldásában igen szerény eredményt értem el.) Négy alkalommal
fordultam a kiskorú beteg érdekében illetékes gyámhatósághoz, egyszer tettem
panaszt jegyzőnél, mert a szociális otthonban nem biztosították az előírt diétát,
és egyszer jeleztem a megyei egészségbiztosítási pénztárnak, hogy a finanszírozott
és hibásan teljesített szolgáltatás kijavításáért díjazást kértek. Mindegyik
esetben együttműködő volt a hatóság, és hatáskörükben eljártak.
“d) rendszeresen tájékoztatja az egészségügyi dolgozókat a
betegjogokra vonatkozó szabályokról, azok változásáról, illetve a betegjogok
érvényesüléséről az egészségügyi intézményben” A tájékoztatási
feladataim tekintetében könnyű dolgom volt. Az intézmények és az ellátásban
résztvevők rövid idő elteltével igényelték tőlem ezt a “felvilágosító”
munkát. Előadásokat tartottam főorvosi és főnővéri értekezleteken,
nővértovábbképzéseken, sőt meghívtak a “Híd” programba (iskolai rendszerű
szakdolgozó képzés) is. Az orvos-megkeresések pedig jellemző módon betegjogi
tanácskérések voltak.
A betegképviselőnek azonban nemcsak a jogszabályban foglalt
feladatai vannak (az Eütv. is csak példákat sorol fel). Blasszauer Béla a kísérlet
megtervezése során írott tanulmányában az akkor már ismert normaszöveg-tervezetben
foglaltakon túl jó néhány vállalható, sőt vállalandó feladatot jelölt meg a
betegképviselő számára, így például:
- segédkeznie kell az egészségügyi szolgáltatások elérhetőségének
biztosításában
- képviselnie kell az adott települést, gondoskodnia kell a település és a kórház
jó kapcsolatáról, ha kell ennek érdekében felhasználja a médiát
- segítenie kell az ellátók és a betegek közötti kommunikációt
[az Eütv. csak
a dokumentációról és a panaszmegfogalmazásról szól, Blasszauer Béla
megfogalmazása jóval közelebb áll a gyakorlatban jelentkezett igényekhez!]
- szorgalmaznia kell az alternatív kezelési lehetőségek megbeszélését
- segítenie kell a felvilágosítás megértését és az egészségnevelést
- segédkeznie kell a betegek és az ellátók közötti konfliktusok oldásában,
megoldásában; a felek között eredményesen kell közvetítenie
- segítenie kell az egyéni felelősség kialakítását és elmélyítését
- segítenie kell a külföldi állampolgárok nehézségeinek enyhítésben
- erkölcsileg feddhetetlen legyen, munkáját elkötelezetten végezze
- mentes legyen az előítéletetektől, és képes legyen a másság és a tolerancia
elfogadására.
Egyetlen olyan Blasszauer Béla által megjelölt “ombudsmani”
feladat sem volt, amivel munkám során ne szembesültem volna.
Összegezve, én a három év alatt nem ütköztem súlyos orvosi
(szakdolgozói) ellenállásba. Gyanakvással, tartózkodó magatartással – főként az
első időkben – igen, de ezt vagy sikerült oldanom, vagy sikerült egy minimális
együttműködést elérnem. Abban viszont igaza van Gyukits Györgynek, hogy az én
“élményeim” sem általánosíthatóak a teljes egészségügyi ellátó rendszerre,
sőt az általam megismert intézmények egészére sem. Volt olyan kórház, ahol két
osztálytól is “távoltartottam magamat”. Az egyik egy szülészet-nőgyógyászati
osztály, aminek vezetője az intézmény igazgatóhelyettese volt. Vele sem voltam rossz
viszonyban, de egy-két látogatásom után éreztette, jobb lenne, ha csak az ebédlőben
látna... Ma is úgy gondolom, helyesen jártam el, amikor nem erőszakoskodtam. Az
intézményben “szívességi” betegképviselőként dolgoztam, ha egy vezetővel
elmérgesítem a viszonyomat, az egész munkám ellehetetlenült volna. Ezt igaznak tartom
az egyes esetekre is. Volt, amikor rámenősebbnek kellett volna lennem, de úgy ítéltem
meg, hogy a további “akadékoskodásom” csak kárt okozhatna az ügynek.
(Szerencsére ilyenből nem volt sok.) Bizonyosan másként csináltam volna, ha
“legitim” betegjogi képviselő vagyok. A másik osztályra egészen eltérő okból
nem jártam gyakran. Ez egy speciális pszichiátriai osztály, ahol a terápia részét
képezi a betegek önszervező világa, amibe csak akkor volt szabad bekapcsolódnom,
amikor ezt a betegek vagy gyógyítóik kimondottan kérték.
A betegjogi
képviselő helye
“Mivel új kezdeményezésről van szó, ezért lényeges a betegjogi
képviselet működése szempontjából, hogy mennyire sikerült elfogadtatni magukat a
betegjogi képviselőknek mind a betegek, mind az egészségügyi intézmények
alkalmazottjainak körében.” Ez így igaz. Az egész működésem során talán ez
volt a legnehezebb feladat, és attól tartok, akkor sem lesz könnyű, amikor már
hagyományai lesznek a betegjogi képviselői intézménynek. Megpróbálom leírni a
saját “taktikámat”. Az első munkanapon megkértem az oktatásért felelős
főnővért (a velem való kapcsolattartást ő kapta feladatául), hogy vezessen végig a
kórházon. Osztályról osztályra jártunk, bemutatott az éppen elérhető
dolgozóknak, bementünk a kórtermekbe is. Mindenhol és mindenkinek elmondtam, ki
vagyok, miért vagyok itt, és hogyan lehet a későbbiekben megtalálni. Nem állítom,
hogy akár az ellátók, akár a betegek kitörő örömmel fogadtak volna. Egyszerűen
nem tudtak hová tenni, de ezzel nagyjából magam is így voltam. A több órás kör
után – a már meglehetősen fáradt – vezetőmmel leültünk, és lediktáltattam
vele az egyes osztályok vezetőjének, főnővérének nevét. (Otthon megtanultam.) A
következő alkalommal elmentünk a számítástechnikusokhoz, akik osztályonként
kigyűjtötték az ott dolgozók nevét, beosztását. Majd megint leültünk, és
megkértem, hogy adjon “használati utasítást” a fontosabb emberekhez. Harmadszorra
délután mentem, amikor a nyüzsgés már elcsitult. Most már kísérők nélkül
kezdtem el járni az osztályokat. Beszélgettem a nővérekkel, ügyeletes orvosokkal.
Érdekes módon senki sem kérdezte meg, hogy mi dolgom van a kórházukban. (Edzett
emberek.) Ezt megtettem még néhány alkalommal, kórterembe egyedül talán egy hónap
elteltével mentem be. Közben a harmadik héten – ügyeleti időben – “bejött”
egy nagyon bonyolult ügy, amiben sikerült mindenki megelégedésére közreműködnöm.
Ezen felbuzdulva vettem ebédjegyet. Pár alkalommal egyedül ültem az asztalnál, aztán
leült hozzám az egyik orvos, majd lassan kialakult egy stabil asztaltársaság. (Az
ebéd és főként annak időpontja elfogadtatásom szempontjából rendkívül fontos
volt. Szerencsémre nem szeretem a sorállást, ezért meglehetősen későn mentem
ebédelni. Asztaltársaim – többségében főorvosok – azért ebédeltek két óra
körül, mert előbb nem volt rá idejük. Dolgoztak. Miután én is későn mentem,
valami ilyesmit feltételeztek rólam is...)
A hivatalos bemutatásom két hónap elteltével, egy összevont
főorvosi – főnővéri értekezleten történt. Ekkorra már mindenki ismert.
A betegképviselő felkészültsége nagyon fontos ahhoz, hogy el tudja
magát fogadtatni ebben a különös, zárt világban. Nekem semmiféle egészségügyi
végzettségem sincs, de ennek soha sem éreztem hiányát. A gyógyításhoz ők
értenek, a gyógyítás etikai és jogi aspektusaihoz viszont én. Sohasem
“orvoskodtam” (azt a kevés ismeretet is eltitkoltam, ami az idők folyamán rám
ragadt), viszont arra ügyeltem, hogy a saját területemen ne legyek felkészületlen.
Amikor olyan ügybe keveredtem, aminek megoldásában nem voltam biztos, megkerestem
azokat a szakértőket, akiktől adekvát választ kaphattam. (A Szószóló Alapítvány
nemzetközileg is elismert szakemberei és a saját kapcsolataim majd minden esetben
kisegítettek.)
Körülbelül egy hónap elteltével a munkamódszerem véglegesen
kialakult (amit a későbbiekben más intézményekben is alkalmaztam): hetente kétszer
mentem a kórházba. Egyszer délelőtt a csúcsidőben (rendszeresen jártam vizitekre,
először meghívtak, később természetessé vált, hogy néha megjelenek), másszor
délután-este, amikor nyugodtan tudtam beszélgetni a betegekkel, ellátókkal. Volt fix
fogadóórám is, de hamar letettem arról, hogy ücsörögjek a szobámban, és várjam a
panaszkodó betegeket. (Nem jöttek.) Jártam az osztályokat, a portásoknak mindig
szóltam, hol vagyok, de amúgy is ismerték a mobiltelefonom számát. Néhány hónap
elteltével még a műtős fiúk is tudták, hogy létezem, és azt is, hogyan lehet
elérni.
Az ellátókkal való jó kapcsolat kiépítése nagyon eredményesnek
bizonyult. A 175 jegyzőkönyvezett “ügy” (több is volt, csak nem írtam le) 18%-át
orvosok jelezték, 20%-át nővérek, 44%-át betegek (hozzátartozók) és 18%-át magam
tártam fel. Ez utóbbiak jellemző módon rendszerhibák voltak. Az orvosok megkeresése
többségében etikai-jogi tanácskérés volt valamint nem elhanyagolható számban
kértek segítséget a betegeik számára. A szakdolgozók néhány kivételtől
eltekintve betegeik érdekében kerestek meg, de a közvetlen betegkérések többsége
mögött is az ő bíztatásuk rejlett.
“Összességében megállapítható – írja Gyukits -, hogy
a rendelkezésünkre álló adatok alapján nem állapítható meg, mi az oka a betegjogi
képviselők felkeresésében tapasztalható eltéréseknek. Bár az okokat nem tudjuk, de
maga a különbség léte is fontos adat, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy a
betegjogi képviselet országos kiterjesztése során erre a tényezőre feltétlenül oda
kell figyelni.” Elismerem, első ránézésre a jegyzőkönyvekből nem
feltétlenül derül ki, hogy mi okozhatta az egyes betegképviselők “kelendősége”
közötti nagy különbségeket, de figyelmes olvasással és egy kis elemzéssel azért
egy s másra fény derülhet. (Például, ha a jegyzőkönyv “Milyen módon kapott
értesítést a beteg panaszai orvoslásával kapcsolatban?” rubrikájába
beírtakat összeveti a szociológus a “Beteg panaszának részletes leírása” alatti
szöveggel, és ezt megteszi néhányszor, akkor az adott betegképviselő
munkamódszerére eléggé nagy bizonyossággal következtethetett volna. Sőt, ha kissé
elmélyül az olvasásban, akkor a személyiségére és a felkészültségére is!) Sem a
felkészítésünk során, sem később nem kaptunk a kutatásvezetőktől instrukciót a
tekintetben, hogy miként ismertessük meg magunkat az intézményben fekvő betegekkel,
az ott dolgozókkal. Részét képezte a vizsgálatnak az is, hogy az eltérő
stratégiák közül melyik vezet jobb eredményre. Az a betegképviselő társam, aki
kiírta az ajtajára: betegjogi képviselő, félfogadási idő ekkor és ekkor, csak
nagyon kevés esetet jegyezhetett le. Azok, akik járták az intézményt, “megmutatták
magukat”, jóval többet. Az utóbbiak között is kimutatható eltérés van aszerint,
hogy mennyire használható ismeretei vannak, és ezeket az ismereteket a személyisége
révén mennyiben tudta hasznosítani.
Gyukits György tanulmányában óvja a betegképviselőket a paraszolvencia
“fertőzésétől”: “...feltétlenül szükség lenne a hálapénz
kialakulásával szembeni fellépésre, hogy legalább a betegjogi képviseleti
intézményt ne fertőzhesse meg.” A szociológus itt kissé elhamarkodottan
aggódik. A három év során – emlékezetem szerint – szolgálataimért négy
alkalommal kínáltak pénzt (az egyik esetet Gyukits is idézi). Az esetek közül egyik
sem volt “kórházi szituáció”. Mindegyik esetben jogi tanácsot kértek
tőlem, előre megbeszélt időpontban, ráadásul ketten nem is a kórházban kerestek
fel, hanem a munkahelyi irodámban. Tehát a “pénzadási kulcsinger” nem a
paraszolvencia kényszer, hanem az a társadalmi tapasztalat volt, miszerint a jogi
szolgáltatásért általában fizetni kell. A beteg-egészségügyi szolgáltató
közötti konfliktusok megoldásában való közreműködésemért egy alkalommal sem
kínáltak pénzt. (Tudomásom szerint más betegképviselőnek sem.)
Viszont van egy sokkal reálisabb veszély, amiről a szociológus nem
ír (pedig kellene!): ez a betegképviselő feloldódása a kórházi hierarchiában.
E veszély két oldalról (az ellátók és maga a betegképviselő oldaláról)
leselkedik rá. Gyukits a “professzionális autonómiával” kapcsolatos
fejtegetésében írja: “A Magyar Orvosi Kamara a professzionális autonómiáért
vívott harca során ütközik bele a betegjogi képviselet ügyébe. Most már nemcsak az
állam, a társadalombiztosítás, és a kórházi bürokrácia, de még a betegek is
beleszólhatnának a gyógyításba? Ez a professzionális autonómia alapján teljesen
elfogadhatatlan.” Az el nem fogadás megnyilvánulása azonban nemcsak ellenállás
lehet, hanem az “idegen test” integrálása is. Olyanná kell tenni a
betegképviselőt, mint amilyenek ők; rá kell venni, hogy az ő szemszögükből lássa
az orvoslás világát (“Te egy művelt, értelmes ember vagy!” “Te is látod, hogy
ez itt egy querulans alak!”) A másik oldalról a betegképviselő is csak ember. Szeret
felfelé igazodni. Jól esik az önbecsülésének, ha az istenített főorvost tegezve
kérheti meg anyósa tyúkszemének eltávolítására. És, ha a szirénhang nem
elegendő, jön a “megvezetés” (kísérlete), esetleg a nyílt fenyegetés.
Mindkettőt megéltem.
Nyilvánosság
vagy orvosi titok? Teszi fel az újabb – megválaszolatlan - kérdését a
szociológus. Érthetetlen számomra, hogy a szerző miért foglakozik a dolgozatában
kevesebbet az orvosi titokkal (egészségügyi adatvédelemmel) kapcsolatos
betegképviselői feladatokkal, mint Csehov szahalini beszámolójával. Pedig anyaga volt
bőven. Két példa a saját eseteimből:
“A fiú panaszos levélben fordult az igazgatóhoz. A levélben
leírta, hogy X Y nővér fiúja volt, éjszakai ügyeletbe barátjával rendszeresen
bejártak, és a lányokkal azzal szórakoztak, hogy a számítógépen ismerőseik
kórlapjait olvasgatták. (Köztük például a volt barátnőjének
terhességmegszakítását.) Az igazgató átadta az ügyet az ápolási igazgatónak, aki
pedig nekem. A fiú - kérésemre - felkeresett a kórházban. Elmondta, saját kulcsa
volt a sebészeti felvételi ügyeletesszobához, rendszeresen bejártak, volt, amikor
betegek vizsgálatát nézték végig a fürdőszobából. Állítása szerint jókat
szórakoztak az ismerősök kórlapjain (a lányok szakszerű magyarázatokat adtak a
kórlapon leírtakhoz). Mutatott egy levelet az ex-kedvesétől, amiből egyértelműen
kiderült, nem szoktak nagyon unatkozni éjszakánként...
Megkerestem a bevádolt nővért, aki elismerte, hogy néha tényleg
meglátogatta éjszaka a fiú, de csak beszélgettek, soha nem néztek bele a
számítógépbe.
Az ügy fegyelmi részébe nem akartam beleszólni. Azt, hogy súlyos
titoksértés történt, bizonyítani nem lehet (én magam biztos vagyok benne, hogy a
fiú igazat mondott, de egy állítás állt egy másikkal szemben).
Milyen ajánlást tett a betegjogi képviselő az adott betegpanasz
alapján a kórház (ill. az osztály) vezetésének a további, hasonló jellegű
panaszok megelőzésére?
Mind az igazgatónak, mind a főnővérnek felhívtam a figyelmét
arra, hogy baj van a számítógépes rendszer adatvédelmi biztonságával. Az ápolási
igazgatónővel ki is próbáltuk. Egy általam kiválasztott osztályon leült egy
bekapcsoltan talált gép mögé, és (a pszichiátriai osztály betegei kivételével)
minden betegadathoz hozzáfért négy évre visszamenőleg! Erős ígéretet kaptam, hogy
kijavíttatják az adatvédelmi hibákat. (A rendszergazda kikérte az én véleményemet
is.) A javítás pénzügyi okokból a mai napig nem történt meg.”
És a második példa:
“Miután válófélben lévő férje felpofozta, három napot feküdt
a sebészeten fejfájással, hányingerrel. Felvételekor (írásban) megtiltotta, hogy
férje betekintsen az orvosi dokumentációjába. A férj megkérte egy, a kórházban
dolgozó ismerősét, hogy nézze meg a zárójelentést, mi áll benne. Az ismerős a
sebészet adminisztrátorától elkérte a zárójelentés másolatát, és átadta a
férjnek, amit aztán az asszony otthon megtalált.
Felhívtam a sértettet, aki elmondta, bűnvádi feljelentést tesz a
Btk. 177/B. §-ba (különleges személyi adatokkal való visszaélés) ütköző
cselekményért.
Az igazgatónőnek azt tanácsoltam, indítson fegyelmi vizsgálatot a
két dolgozó ellen, mert amit tettek, az igen súlyosan sérti a hölgy személyiségi
jogát. Egyúttal kértem, hogy a főorvosi és a főnővéri értekezleten nyomatékosan
hívja fel a figyelmet az orvosi titoktartási kötelezettség betartására. (Mindkettő
megtörtént, a fegyelmi eljárást a rendőrségi vizsgálat idejére
felfüggesztették.)”
A fenti két eset különböző intézményben történt.
Mindenki tudja, aki kapcsolatba került az egészségüggyel, hogy
nagyon nagy gondok vannak az orvosi titoktartással és az intimitás biztosításával. A
példáimhoz hasonló, kriminalitás határait súroló esetek – reményem szerint - nem
túl gyakoriak. Az azonban mindennapi történés, hogy a viziteken a legkényesebb
betegségeket is mindenki füle hallatára tárgyalják meg az orvosok; gyakran a
beavatkozásoknál olyanok is jelen vannak, akik nem vesznek részt az adott beteg
gyógykezelésében (például takarító). Fültanúja voltam olyan
telefonbeszélgetésnek is, amikor a munkáltatónak adtak részletes tájékoztatást
alkalmazottja betegségéről, felépülésének esélyeiről. A rossz példákat a
hosszasan lehetne sorolni. Meggyőződésem, hogy a betegjogi képviselőnek az egyik
legfontosabb (és legnehezebb) feladata a titoktartással (és az intimitással)
kapcsolatos rendkívül rossz szemlélet és gyakorlat megváltoztatása. A feladat nem
reménytelen. Meggyőzéssel, példamutatással lehet eredményt elérni. Amikor viziteken
vettem részt, előre megkértem a rangidős orvost, hogy kérdezze meg a betegektől,
hozzájárulnak-e a jelenlétemhez? (Ezzel alkalmam nyílt annak elmagyarázására is,
hogy kik lehetnek jelen jogszerűen egy beavatkozásnál.) Két osztály bevezette az
“ülő viziteket” is (a kényesebb vagy bonyolultabb kérdéseket nem a kórteremben,
hanem az orvosi szobában beszélik meg). Ezzel csökkent a betegek szorongását
kiváltó kórházi helyzetek száma, kevesebb alkalom adódott a titoksértésre,
kevéssé sérült a betegek méltósága.
Gyukits György tanulmányának második felében-kétharmadában
döntő részben a betegképviselők jegyzőkönyveit idézi (javarészt engem), és
néhány mondatban kommentálja a bemásoltakat. A dolgozat e részéhez mindössze két
hozzáfűznivalóm van.
Az egyik a betegképviselő kompetenciája. Jól érzékeli
Gyukits a problémát, amikor azt írja: ”A betegjogi képviselőknek gyakran kellett
szembesülniük olyan feladatokkal, amelyek nem elsősorban egészségügyi
természetűek, vagy legalábbis túlmutatnak az egészségügyi intézményrendszer
határain. E panaszok hátterében többnyire valamilyen megoldatlan szociális
természetű probléma húzódik meg.” [...] “Ezekben az esetekben nehéz meghúzni
pontosan a kompetenciahatárokat, másfelől azért is nehéz helyzetbe kerülhet a
betegjogi képviselő, mert benne bíznak meg a betegek, és tőle várják a
megoldás.” [...]”A betegjogi képviselők illetékességét akkor van a határon
innen, ha a szociális probléma az egészségügyi intézményeken belül válik
ismertté.”
Betegképviselői tevékenységem során (különösen az elején)
súlyos dilemmát okozott annak eldöntése, vajon a szociális problémák megoldásában
való közreműködésem nem “hatásköri kihágás” -e? Hiszen a szociális
válsághelyzetek kezelésére az egészségügytől szervezetileg elkülönült
intézményrendszer hivatott. Különösen élesen vetődött fel a kérdés akkor, amikor
a beteg egészségével kapcsolatos probléma megoldása, illetve megoldatlansága egy
szociális intézményen múlott. Végül is úgy döntöttem, hogy minden olyan ügy, ami
az ügyfelem gyógykezelésével, egészségével kapcsolatos, rám is tartozik, és
kötelességem a segítség megadása. Így aztán eljártam például a súlyos
cukorbeteg rokkant szociális otthoni áthelyezése ügyében, vagy a szociális otthonban
élők diétája érdekében, de felléptem olyan hozzátartozókkal szemben is, akik
valószínűleg anyagi érdekektől indíttatva akarták elvinni hozzátartozójukat úgy,
hogy ezzel – az ellátók szerint – veszélyeztetik idős rokonukat. Korábban már
említettem, az illetékes hatóságok együttműködők voltak. Minden bizonnyal
könnyebb lesz a kompetenciahatárok megvonása, ha már munkába álltak a szociális
ellátórendszerben működő “ellátottjogi képviselők” is.
Még nehezebbek, sőt, kimondottan veszélyesek azok a helyzetek,
amikor az egészségüggyel, egészséggel össze nem függő ügyekben kérnek jogi
tanácsot, segítséget a betegképviselőtől. Jóllehet, én nem tértem ki az ilyetén
megkeresések elől, de a szociológussal egyetértve azt javasolom a betegjogi
képviselőknek, hogy hárítsák el az ilyen jellegű, a kompetenciahatáron messze
túlmutató kéréseket. (Anno, a bizalom megtartása, megerősítése miatt vállalkoztam
például munkajogi tanácsadásra is, de hivatásos betegjogi képviselőként
semmiképpen sem tenném. Ma már úgy látom, nagy szerencsém volt, hogy konfliktus
nélkül megúsztam.)
A másik megjegyzésem a “betegjogi képviselő is hibázhat” témakörhöz
fűződik. Valóban hibázhat a betegképviselő, sőt, személyemben elég gyakran tette
ezt. Tévedtem jogban; egy-egy problémát nem jártam körül kellő alapossággal;
kellemetlen ügyeket “elfelejtettem” (nem jeleztem vissza a panaszosnak); érzelmi
alapon alkottam (elő)ítéleteket; ellenőrzés nélkül elhittem tényállításokat;
nem azon a szinten akartam megoldani a konfliktust, ahol az jelentkezett; túlléptem a
kompetenciámon (másként fogalmazva: olyasmibe is beleszóltam, amihez semmi közöm,
okoskodtam); fölöslegesen fecsegtem stb.
Sajnos ezek a típushibák Gyukits dolgozatában nem rajzolódnak ki. A
szociológus – alaposan szerepet tévesztve – egy-egy konkrét ügy kapcsán
ítélkezik ahelyett, hogy a rendelkezésére álló tetemes mennyiségű anyagból
kivonta volna azokat a jellemző hibákat, amiket a kísérlet során, a jegyzőkönyvek
tanúsága szerint, a betegképviselők elkövettek. Ha ezt teszi (tehát: teszi a
dolgát) akkor bizonyára nem történik meg, hogy az egész, “A betegjogi
képviselő is hibázhat” c. fejezet nemcsak hogy semmitmondó, de erős
csúsztatás is. Azért, hogy az olvasónak ne kelljen keresgélnie, ide másolom e
rövidke fejezetet. (A dőlt betűvel szedettek a szociológus által írottak, az álló
betűs szöveg pedig az, amit ő idéz a jegyzőkönyvekből.)
“Maguk a betegjogi képviselők a jegyzőkönyvek alapján
viszonylag ritkán követnek el hibát, de azért vannak problémák, amelyek a
felkészítés fontosságára hívják fel a figyelmet. Az egyik esetben például a
betegjogi képviselő nem tartja be a szolgálati utat:
A beteg bal lába béna, gyógytornászt szeretne (korábban feküdt a
mozgás rehabilitációs osztályon).
A gyógytornász elmondta, nagyon kevesen vannak, más osztályok
betegeit igen korlátozottan tudják ellátni. A mozgásrehabilitációs osztály
főorvosa indokoltnak tartja a beteg kívánságát, de a tornászok idejébe nehezen
férne bele. Az a javaslatom, hogy tanítson be a gyógytornász egy ápolót, szerinte
nem járható út. Megpróbál időt biztosítani egy gyógytornászsegédnek. Vissza
fogja venni az osztályra. … Hibát követtem el: a panasz elhangzásakor az
osztályvezető főnővér nem volt az osztályon. Az ő megkerülésével intézkedtem,
pedig az amúgy sem jó viszonyunk miatt jobb lett volna, ha előbb megbeszélem vele.
A betegjogi képviselő a fenti esetben legalább utólag rájön, hogy
a hibát követett el, ami ráadásul nem is betegjogi természetű. Egy másik alkalommal
sokkal súlyosabb szituációban jár el helytelenül, és még fel sem ismeri, hogy rossz
megoldás született: Az ellátás anomáliáit tárgyaló részben említett
alkoholistának tűnő beteg bántalmazásának ügyében ez a megoldás születik:
A panasz a bánásmód volt. A beteg, hozzátartozó és a mentők
közötti kommunikáció létrehozása megoldotta a problémát. Ajánlás: A
mentőszállítók felvilágosítása az ittasság és a sérülésből eredő zavartság
differenciálása tekintetében.
Hogy az eljárást a betegjogi képviselő szó nélkül tudomásul
veszi, arra hívja fel a figyelmet, hogy a betegjogi képviselőknek is lehetnek egyes
stigmatizált betegcsoportokkal szembeni előítéletei. Ezekre a felkészítésük során
különösen figyelemmel kellene lenni.”
Gyukits első idézete tőlem származik, és most is
készséggel elismerem, hogy legalább két súlyos hibát vétettem: 1. nem a
megfelelő szinten kezeltem a problémát (az eljárni köteles osztályvezető
főnővérrel kellett volna megbeszélnem a panaszt, és ha nem oldja meg, akkor egy
szinttel feljebb menni); 2. túlléptem a kompetenciahatáromon (tudniillik, a
betegképviselőnek nem az ellátás megszervezése a feladata, hanem a panasz
“illetékes helyre” való továbbítása és a probléma megoldásának figyelemmel
kísérése).
A második idézet viszont nem tőlem való. Az a történet
más betegképviselő története. Tehát, itt Gyukits beállításával ellentétben nem
egy képviselő mind súlyosabb hibáiról van szó, hanem két személy vét
különböző típusú hibákat (ha ugyan a második esetben egyáltalán hibát vétett).
Ez a csúsztatás jól mutatja a szociológus szereptévesztését. Neki nem az lett volna
a dolga, hogy egy betegképviselő romlásáról alkosson értékítéletet (“sokkal
súlyosabb szituációban jár el helytelenül”), és ennek magaslatáról megfeddje
őt (“és még fel sem ismeri, hogy rossz megoldás született”), hanem az,
hogy a kísérlet egyik fontos tanúságára, a betegképviselők előítéleteinek
jelenvaló veszélyére hívja fel a figyelmet.
Lehet, aránytalanul nagy teret szenteltem a betegképviselők
hibázásával kapcsolatos témakörnek és az ezzel kapcsolatos szociológusi
“elemzésnek”. De talán e problémakör kezelésének felületessége mutatja
leginkább, a kísérlet feldolgozása még korántsem érhet véget. Sok mindent
tehetünk még annak érdekében, hogy a munkába állt “állami” betegjogi
képviselők, tapasztalataink hasznosítása révén, nálunknál professzionálisabban
végezhessék munkájukat. |